Bieganie to w sumie mało wymagający sport jeśli myślimy w kategoriach wyposażenia potrzebnego do rozpoczęcia swej biegowej przygody. W dobie smartfonów i brak zegarka biegowego nie jest problemem. Początkującemu biegaczowi wystarczą dobre buty, koszulka, spodenki i zapał do treningów. Stąd do miłości do biegu już baaardzo blisko!

A zastanawialiście się jakie macie stopy? I jak dobrać do nich odpowiednie buty?

Przede wszystkim nie bój się i zasięgnij rady specjalistów. Rozwój technologii w branży biegowej jest tak dynamiczny, że warto wiedzieć w co warto zainwestować aby Twoje stawy były podczas wysiłku jak najmniej obciążane. Kupując pierwszą parę butów w profesjonalnym sklepie dowiesz się jak stawiasz stopę – to pomoże Ci dobrać odpowiedni typ buta.

Wieczorem, kiedy wyjdziesz z kąpieli postaw mokrą stopę na podłodze i przyjrzyj się jaki ślad zostawia. Dowiesz się podczas tego testu w jaki sposób Twoja stopa styka się
z podłożem. Ma to z kolei ogromne znaczenie w doborze obuwia, w którym biegasz.

Stopy dzielimy na neutralne, pronujące i supinujące. Co to w ogóle znaczy?

Biegacz neutralny spada na piętę lub śródstopie. Większość siły napędowej pochodzi
z pomiędzy pierwszego a drugiego palca. Ciężar ciała jest absorbowany przez sklepienie stopy, sprężynując wraca później do pierwotnego kształtu. Stopa z kostką pozostają
w jednej linii. Stare buty biegacza z neutralną stopą będą posiadać ślady zużycia równomiernie na całej powierzchni podeszwy.

Pronator wybijając się w biegowym kroku wyląduje na zewnętrznej stronie swej pięty. Ruch biegacza odbywa się do wewnętrznej strony śródstopia  – stopa zostawi płaski ślad. Ten styl biegania obarczony jest niestety nadmiernym obciążaniem kolan, kostek i bioder. Warto wtedy zainwestować w odpowiednie buty, które wzmocnione będą na pięcie i śródstopiu. Można też zakupić odpowiednie wkładki protetyczne aby skorygować stopy.

Supinator ląduje na zewnętrznej stronie stopy i przenosi ciężar ciała na palce lub nadmiernie wykręca stopę. Takim osobom potrzebne są buty, których przednia zewnętrzna część podeszwy będzie szersza co z kolei zapobiegać będzie nadmiernemu wykręcaniu stopy w biegu. To szczególnie ważne by zapobiec skręceniom kostek, o co bardzo łatwo biegaczom supinującym!

źródło: Paula Radcilffe „Sztuka biegania” 2011.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *